Minta bantuan asing urusan negara tidak dapat diampuni, Kadir Jasin ulas surat CIA

Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak nafi arah Organisasi Perisikan Luar Malaysia (MEIO) yang beroperasi di sebalik Bahagian Penyelidikan di Jabatan Perdana Menteri (JPM) menulis surat memohon sokongan Agensi Risikan Pusat (CIA) Amerika Syarikat (AS) menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14).- Foto Apekecoh Blog

oleh A Kadir Jasin

TENTANG Bahagian Penyelidikan di Jabatan Perdana Menteri telah menulis satu surat kepada pengarah Agensi Perisikan Pusat AS (CIA), Gina Haspel, lima hari sebelum Pilihan Raya Umum 9 Mei tidak mengejutkan saya.

Haspel telah disahkan sebagai pengarah CIA dan surat itu boleh jadi salah satu dokumen yang dicari oleh polis ketika mereka menyerbu rumah dan pejabat satu pegawai dengan nama Hasanah Abdul Hamid sejurus selepas kekalahan Barisan Nasional.

Loading...

Surat yang tular dalam media sosial menunjukkan namanya dan tandatangan. Kepala suarat yang digunakan memperkenalkan Hasanah ini sebagai Ketua Pengarah, Divisi Penyelidikan, Jabatan Perdana Menteri.

Kandungan suratnya boleh dibaca di media dalam talian dan sosial. Singkatnya ia merayu untuk bantuan CIA sekiranya BN menang tipis PRU14.
Untuk merasionalisasikan permintaan luar biasa itu, penulis surat tersebut turut merendahkan Pakatan Harapan dan pengerusinya, Tun Dr Mahathir Mohamad.


Malangnya, Hasanah ini tidak mendapat mengeja nama Perdana Menteri dengan betul. Nama bapa Dr Mahathir ditulisnya sebagai Mohammad. Dia, antara lain, memberitahu CIA bahawa Dr Mahathir adalah anti-Barat dan anti-Semit.

Surat yang diucapkannya, mengingatkan saya tentang banyak cerita yang saya dengar daripada sumber yang boleh dipercayai bahawa PM yang digulingkan oleh Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) mempunyai sokongan banyak kedutaan asing di Kuala Lumpur dan kerajaan mereka.

Ini tidak menghairankan. Kedutaan-kedutaan dan negara-negara yang kerajaannya sangat mesra dengan Najib dan telah melakukan perjanjian berbilion ringgit dalam projek mega kos tinggi, pastinya tidak mahu melihat beliau kalah.

Jadi kisah bahawa hampir semua kedutaan utama dan misi asing di Kuala Lumpur melaporkan kepada kerajaan mereka bahawa Najib dan BN akan menjadi PRU14 dengan selesa.

Terdapat banyak kemunafikan dalam diplomasi. Banyak diplomat yang berpengalaman tahu BN akan kalah. Sebahagian daripada mereka juga bersimpati terhadap pembangkang. Tetapi mereka terpaksa meramalkan kemenangan BN kerana itulah yang kerajaan mereka mahu mendengar.

Saya diberitahu bahawa beberapa daripada mereka dipanggil kembali ke ibu negara masing-masing untuk menjelaskan bagaimana mereka salah jangka kekalahan BN.

Sekali lagi ia adalah kepura-puraan dan lakonan. Sebenarnya bos mereka di rumah mengetahui apa sebenarnya yang berlaku dan mahu memastikan jejak mereka sendiri dilindungi.

Saya tidak berani menuduh mereka campur tangan bagi pihak BN tetapi kemurahan hati mereka terhadap Najib agak terlalu menonjol untuk jadi kebetulan sahaja.

Tetapi kerajaan baru Pakatan Harapan juga harus terlibat dalam beberapa tahap lakonan itu. Ini diplomasi.

Upacara menandatangani perjanjian HSR dengan Singapura di Sri Perdana

Saya yakin Pejabat Perdana Menteri dan Wisma Putra mengenali negara-negara dan pemimpin asing yang bersekutu dengan Najib tetapi mereka tidak akan melakukan perkara-perkara untuk memalukan para pemimpin dan rakyat mereka.

Oleh itu, Kerajaan PH yang baru perlu menghantar wakil dan utusan khusus untuk menenangkan perkara sebelum Perdana Menteri dan pemimpin politik lain membuat lawatan ke negara-negara ini.

Bagi kakitangan awam yang lalu, termasuk mantan menteri dan diplomat, tindakan pastinya perlu diambil jika terdapat bukti bahawa mereka bersekutu dengan kerajaan dan agensi asing.

Saya tidak menuduh mereka dari pengkhianat atau apa-apa seperti itu. Tetapi mencari bantuan asing dalam apa yang pada dasarnya adalah urusan domestik dan dalaman – seperti Pilihan Raya – tidak dapat diampuni.

Wallahuaklam.

*Datuk A Kadir Jasin adalah bekas ketua unit media Majlis Penasihat Kerajaan Harapan. Artikel adalah alih bahasa dari tulisan di blog beliau bertajuk: “Spies, Spooks and Treasonable Act”.

Ulasan adalah pendapat peribadi beliau yang tidak mewakili apa jua jawatan yang mungkin beliau pegang.

Sumber: malaysianreview
Minta bantuan asing urusan negara tidak dapat diampuni, Kadir Jasin ulas surat CIA Minta bantuan asing urusan negara tidak dapat diampuni, Kadir Jasin ulas surat CIA Reviewed by Faceless on 20:29 Rating: 5

No comments:

Loading...
loading...
Powered by Blogger.